måndag 7 maj 2018

Det här med löpning ...

Jag är ingen löpare och kommer aldrig bli. Den 19 maj ska jag och teamie tävla i Norrort Scaled Throwdown och vad tror ni event 2 är? Självklart löpning eftersom Väsby stadslopp går av stapeln så 5 km ska avverkas. Är det tävling får man göra det som serveras men jag och teamie måste ju trots allt öva upp lite löpning inför tävlingen. Den löpning vi utför är oftast kortare sträckor på 200, 400, 800 och kanske upp till 1000 och 1200 m men 5 km är sällan förekommande i en wod.

Vi kan säga så här. Jag är definitivt inte snabb någonstans men jag tar mig framåt. På lopp blir det oftast per automatik att man blir snabbare och tempot ökar så hoppet finns 😊 Event 1 vet vi är 21-15-9. Frågan är bara av vad men spännande ska det bli!

Och nej, jag är ingen löpare och jag har alla ursäkter som finns för att slippa löpning men vet ni vad? Jag gör det och det är himla skönt! Underbart skönt faktiskt när benen pinnar på och andningen funkar. Då är det ren och skär lycka och idag gav jag mig ut utan att inhalera Bricanyl. Våren är underbar men som pollenallergiker är det jobbigt och träning på det gör andningen tung.





Som ni ser springer jag i barfotaskor och Vibram Fivefingers. Löpning i barfotaskor kan diskuteras i oändlighet och det finns lika mycket åsikter som det finns människor och synpunkterna går både isär och ihop. Barfotalöpning är för mig en personlig vinning sedan 2012 då jag först kom i kontakt med det. Och ja. Jag var skeptisk. Det kan väl aldrig vara bra?

Jag har skrivit om det tidigare här i bloggen och min första erfarenhet av barfotalöpning var inomhus på stället (för att jobba med fotisättningen) och den tänkta minuten blev sex. De blytunga benen/vaderna som sen lullade in i duschen var en smärre chock och den efterföljande träningsvärken ska vi inte prata om. Drake! Man lär sig av sina erfarenheter och efter inskaffning av Fivefingers tog jag en tur runt kvarteret och det kändes så skönt!

Mina tidigare erfarenheter av löpning var tunga ben, jobbig löpning och problem med hemsk träningsvärk i vaderna. Allra värst var smärtan fram på smalbenen, benhinneinflammation. Jag fick rådet att stretcha och löpa på, det skulle ge med sig. Det gav aldrig med sig och löpningen var aldrig rolig. Tills jag läste boken Born to run, införskaffade Fivefingers och gav mig ut. Sen dess har jag inte haft smärta i smalben, ingen problem med träningsvärk i vaderna och benhinneinflammationen var borta.

Idag löper jag inte regelbundet så jag får så klart känningar i höftböjaren och i vristerna och ja, viss lätt träningsvärk i vaderna kan förekomma. Detta är ovana och övergående. I övrigt är jag besvärsfri från tidigare problem med traditionella löparskor. Är då barfotaskor och barfotalöpning något för mig? Det kan du bara avgöra själv och de som frågar mig kan jag bara delge mina erfarenheter. Jag hör många med problem, allt från knä - till hälproblem vid löpning och kan barfotalöpning avhjälpa detta? Både ja och nej men har du provat allt utan att det fungerar så varför inte ge barfotalöpning en chans? Vill man inte införskaffa ett par skor för 1000-lappen kan man med fördel ge sig ut och springa helt barfota bara för att testa. Tänk dock på att ge dig ut en kort tur i  början då musklerna i fötter, vader och baksida lår får sig en duvning och arbetar lite annorlunda mot vad de gör i en traditionell, instängd löparsko.


Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...