fredag 30 mars 2018

Open 2018

Då var fem veckor och fem olika event över för i år. Det är lika spänt inför varje veckas släpp och man kan nästan känna spänningen i boxen. Jag har sett många pr, mycket frustration, än mer glädje och tagit del av många skratt och tips. För att inte tala om hur imponerande det är att se alla prestera och göra sitt bästa och alla peppar och pushar längs vägen från början till slut! Det mina vänner, är vad Crossfit handlar om - gemenskap och glädje. Ingen är i mål förrän alla är klara.

I år körde jag allt RX alltså med rekommenderad vikt och med de övningar som är. Är det så att man inte klarar viss vikt eller viss övning kan man göra det scaled och med lägre vikt och annan övning. Det kom övningar jag aldrig gjort men jag gav det en chans ändå. Det blev en del misslyckanden och lycka.

Open lär många olika saker. Som att den mentala biten är oerhört viktig speciellt när det kommer till press inför start och prestation gentemot andra. Självklart jämför man sig och man undrar varför man inte kan det eller det och vill vara lika bra som de andra men här gäller det att påminna sig själv att man aldrig kan mäta sig mot någon annan än sig själv. Inför start kan man vara rätt nervösstirrig men när klockan väl piper kommer tunnelseendet in och man bara gör sin grej. Att inte gå ut för hårt och behålla ett lugn genom hela woden men ändå kunna pressa på lite är en konst. Man lär sig hela tiden.

En annan lärdom är att det kan vara bra att testa woden innan man tänker genomföra den så man har en känsla och en plan för hur man ska lägga upp det. Förra året och 17.5 med
10 varv av
9 thrusters 30 kg
35 DU
var min plan att göra de första fem varven unbroken med thrusters. Nio st är väl inga problem? Vi kan säga så här, redan varv två bröt jag repsen i 5 och 4 de resterande nio varven. Det är lätt att tro att man klarar men väl där kan annat uppenbara sig och man får tänka om.

Open visar också ens svagheter och vad man bör fokusera på i sin träning. Jag kan inte kippa toes to bar och det tar en evighet att klara reps eftersom jag måste extrasvinga. Jag klarade inte heller av hand stand pushup utan kudde och här påminner kroppen mig om den överkroppsstyrkan jag saknar. Det är lätt att tro att man ska öva och öva på det man är dålig på men för att lyckas måste grunden med styrkan byggas först. Back to basic liksom.




18.1

20 min AMRAP

8 toes to bar
10 dumbbell hang clean and jerks 15 kg
12 cal row 

10 dagar tidigare hade jag lämnat blod och varit en vecka på semester. Redan efter första varvet kände jag av att flåset inte fanns så dessa 20 min tog jag det lugnt och målet var att bara ta mig igenom och hålla mig i rörelse. Nog kunde jag kanske ökat mitt tempo något men jag är riktigt nöjd med ett jämnt flöde rakt igenom hela woden. Lite onödiga pauser då och då som att talka händer eller skaka ur händerna från räcket men en bra wod. 






18.2

Time cap 12 min
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 
Dumbell squats 2*15 kg
Bar facing burpees

18.2 A
1 rep max clean

Här kom käftsmällen. Jag tänkte att jag skulle få luft under woden och tog Bricanyl en timme innan jag skulle köra. Bricanyl ger hjärtklappning och jag brukar skaka men det lägger sig oftast. Den här gången gjorde det inte det och jag hade både hjärtklappning och var darrig vid start. Både domaren och jag sa att det lägger sig när jag börjar köra, det brukar det göra. Det gjorde det aldrig och från varv 8 trodde jag bokstavligen att hjärtat skulle lämna kroppen. Jag hade galet hög puls och gjorde pulshöjande övningar. Jag genomled stegen på alldeles för lång tid och blev klar 11.38. Det gav mig 22 sekundes vila innan jag hann sätta 50 kg i clean. Mitt mål var åtminstone att ta 55 kg i clean men det hanns liksom inte med. I efterhand skulle jag aldrig tagit Bricanylen och jag kanske till och med skulle avbrutit med rusande puls. det är lätt att vara efterklok. Jag slet mig igenom och hade först tanken på att göra om men den här stegen var bara hemsk från början slut. Lättaste biten var att sätta clean och efteråt gick tanken: skulle jag tagit 55 kg med en gång? Hade jag misslyckats med det lyftet hade jag å andra sidan inte haft tid att lasta om och hade inte fått en enda reps så det är onödigt att fundera 😊






18.3

Time cap 14 min
2 rundor av

100 DU
20 over head squats 36 kg
100 DU
12 ring muscle ups¨
100 DU
20 dumbell snatches
100 DU
12 bar muscle ups

Det här var en rolig wod men så innefattade den också övningar jag är säker på och klarar av. Ja, de första två vill säga, inte muscle ups då men fram till dem var det inga problem. Ringarna var upptagna och jag ville inte störa grabbarna som använde dem men när jag och domaren insåg att ena killen var på sitt andra varv och skulle göra bar muscle ups gav jag ringarna en chans. Med för mycket svingande och för lite drag lyckades jag inte med någon muscle up men det var SÅ kul att få leka i ringarna och testa! Eufori. 





18.4

Time cap 9 min 

21 deadlift 70 kg
21 hand stand pushups
15 deadlift
15 hand stand pushups
9 deadlift 
9 hand stand pushups
21 deadlift 92 kg
15 m hand stand walk
15 deadlift
15 m hand stand walk
9 deadlift
15 m hand stand walk

Deadlift är inga problem och mitt första försök tog jag onödig vila och missade sista repsen och fick 58 sekunder så jag gjorde om och fick 47 sekunder. Jag kan göra kippade hand stand pushups med två kuddar och har gjort några hspu med en kudde så lite kaxigt tänkte jag att det här fixas tills jag insåg att RX innebär INGEN kudde. Crap. Men, det ger möjlighet till försök på 8 minuter. Jag hade förhoppningen om att sätta min första hand stand pushup men trots många försök där jag tydligen var riktigt nära ville det inte lyckas. Det blev Opens kortaste wod med 47 sekunder 😊





18.5

AMRAP 7 min

3 thrusters 29 kg (30)
3 chest to bar
6 thrusters
6 chest to bar
9 thrusters
9 chest to bar
12 thrusters
12 chest to bar
15 thruster
15 chest to bar
18 thruster
18 chest to bar 
+3 varje runda tills time cap är slut

Jag har aldrig klarat en chest to bar. Jag har äntligen lyckats kippa pullup men att dra högt och hårt för att få bröstet att nudda räcket har jag aldrig fattat. Räcket är (känns som) flera meter bort, hur 17 ska jag kunna träffa? Så fick jag tips efter att min teamie kört: upp med höften. Efter några försök fick jag till en och lyckan var gjord! 😀Jag har gjort min första ctb! Lite mer övning och en till sattes sen gav jag mig på att testa 18.5. Ouppvärmd. Inte att rekommendera men jag skulle ju bara testa. Jag fick med mig domare utifall att. Thrusters är inga problem och de första tre avklarades på 10 sekunder sen tänkte jag att de resterande minuterna blir till att försöka få till chest to bar. Många no reps blev det (det här med fokus och ta det lugnt) men jag fick ihop 11 chest to bar i denna wod. Ren lycka! Dagen efter åkte jag ner till boxen och tänkte ge 18.5 en chans till. Nu vet jag ju hur jag gör chest to bar liksom. Värmer upp och försöker. Ingen chest to bar och ju mer jag försöker dessto mer sjunker mitt mod. Efter rådgivning med andra beslutar jag mig för att inte köra. På söndagen försöker jag mig på chest to bar igen men nej. Vad hände?! Förtvivlan infinner sig men till slut får jag till EN (och en no rep på det). Jag vet att jag kan, gör inte om 18.5, registrerar mitt resultat och avslutar Open för detta år.  





Jag är inte med i Open för att ta mig till Games, ni ser ju ovan hur nära jag är till att kvalificera mig 😄 Jag trivs på gräsrotsivå och ser dessa veckor som att vara del av gemenskapen, utmana mig och se vad jag behöver öva på. Inga nyheter i vad jag behöver öva på i och för sig men det är kul att se svagheter men också framsteg även om de är små. Att få se andra prestera och lyckas med saker de aldrig gjort innan, att ta personbästa och kliva ur sin komfortzon. Det är magiskt! Själv är jag nöjd med att ha kört RX hela vägen och att lyckas sätta mina första chest to bar. Nu kan det bara bli bättre och fokus är er överkroppsstyrka 😊



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...