tisdag 11 april 2017

Allergitider

När jag var i 20-årsåldern konstaterades min pollenallergi. Jag trodde först jag var pälsdjursallergiker då jag hade katt hemma men jag märkte ingen skillnad i mina symtom när jag exempelvis var på jobbet. Näsan rann, kliade, jag nös, ögon och mun kliade. Jag var trött och orkade inget men tänkte inte mer på att det kunde vara pollenallergi.

En koll på vårdcentralen och jag fick allergimedicin utskrivet. Det enda allergimedicin gjort var att göra mig trött. Besvären var kvar. Några år senare fick jag kortisonsprutan Depomedrol och jag blev i stort symtomfri. Lycka! Tänkt att kunna fungera och må bra.

På senare år har jag testat andra mediciner men inte med samma resultat som Depomedrol. Dessutom har allergimedicin kostat hutlöst med pengar. Sist jag provade allergimediciner skulle jag komplettera med Prednisolon max 10 dagar vid svåra besvär. Jag knaprade Prednisolon varje dag, mådde skit och var så trött att jag idag inte vet hur jag klarade av dagen. Jag kopplade det till ett stressigt jobb och småbarn. Jag ringde vårdcentralen och begärde Depomedrol vilket de var aktsamma med. Jag fick stå på mig rejält och motvilligt fick jag sedan sprutan och mina besvär försvann inom någon vecka. 







Sjukvården vill inte gärna ge Depomedrol. Jag är inte förtjust i att ta medicin alls och undviker det helst men Depomedrolen har gett mig en dräglig vår vilket oftast varit ett ständigt töcken med kli, nys och snyt i många år. Förra året frågade jag om Bricanyl vid träning då jag upplevt träningen tung. Det är tungt i bröstet och prestationen är låg, allt är tungt och det var först efter att jag fick prova en dos Bricanyl av en boxkompis som jag kände att det fungerade bättre. Tyngden i bröstet lättade och jag kunde faktiskt prestera. Lycka igen! En fråga på vårdcentralen - konsulterade läkare - Bricanyl utskrivet. Bricanyl har gjort skillnad, jag är inte förtjust i biverkningarna men nog fungerar träningen bättre.

Jag gav mitt hopp till lchf och jo, nog blev det lite bättre men inte helt 100. Jag har mått som bäst under graviditet och amning och klarat mig med enbart nässpray vilket gjort mig konfyst. Ok, sola på gräsmattan är inte att rekommendera och klippa gräset gav en fruktansvärt snorig, kliande näsa och kliande ögon men i övrigt kände jag mig skapligt ok. När graviditet och amning var över så kom också vårbesvären. Prutt. 

Jag har testat tallbarrsvatten, bipollen, MSM, saltpipa, Bioresonans, akupunktur för att nämna något. Jag har säkert testat något mer naturligt, allt för att slippa medicinering. Inget har gett det resultat som jag hoppats på tyvärr och Depomedrolen har varit ett faktum. Så läste jag en fråga om pollenallergi och behandling i kostrådgivargruppen. Pollenzym på bilden ovan nämdes. Jag har funderat på den tidigare men aldrig testat. Nu gjorde jag en chansning och beställde. 

Redan andra dagen märkte jag skillnad. Det kliade inte i munnen, ögonen och näsan kliade mindre, jag nös mindre och näsan rann inte så kranaktigt som innan. Nu, två och en halv vecka senare kliar det inte i munnen, näsan rinner inte alls så mycket, ögonen har kliat ett fåtal gånger och när jag har kliat så kliar det inte så mycket som innan. Jag kan till och med nysa utan att direkt behöva rusa iväg för att snyta mig. De gånger jag har ätit lördagsgodis (ja, det händer ...) har jag däremot upplevt jobbiga allergibesvär i form av rinnande näsa så nu gäller skärpning och välja sina tillfällen. Jag är björkallergiker och hur jag kommer må när björken blommar återstår att se. Jag lever på hoppet och har förhoppningen om att Pollenzym ska fungera, kanske med ökad dos. Kan jag undvika Depomedrol så är jag ytterst tacksam.



Vad har fungerat för dig?   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...