onsdag 23 januari 2013

Pt-session



Ja, idag såg det inte riktigt ut så här men en fysisk piska fanns närvarande. Jag måste erkänna, det känns himla gött när det står någon bredvid som ser och som utvärderar de övningar jag gör. I detta fall la pt:n på vikt efter vikt och ansåg att jag fixade det. Och jag löd.

På min önskelista stod marklyft, knäböj och bänkpress. Marklyft fick inleda. Efter instruktion och teknik, fattning, andning, hållning och lite prova på-övningar ökades vikterna och jag kämpade på. Just det här med andningen, vilken grej alltså och vilken skillnad andningen gör i de olika momenten! Likaså att aktivera och spänna olika kroppsdelar. Det är ju en smärre konst att få allt att klaffa! och som vanligt kryper otåligheten på, jag vill kunna. Direkt! Med en gång. Av pt:ns ord att döma var min teknik inte helt förkastlig men väl värd att finjustera. Det är här tålamodet kommer in. Prövning :-) 62 kilo, min egna kroppsvikt, lyftes innan vi gick vidare.

Vidare till knäböj. Vi testade med träpinne bara för att öva. Åter igen, en sån liten ynklig sak som att vinkla tårna ger en helt annan kraft i övningen! Det och andning. Andning, andning, och spänn rumpan! Det är tungt att ha något på ryggen kan jag konstatera. 50 kilo fick räcka för denna gång.

Sist men inte minst, bänkpress. Det här har jag aldrig gjort. Men jag har varit nyfiken länge. Hur mycket kan jag orka? Även här blev det teknikgenomgång bland annat genom armhävning mot bänk samt med gummiband om skivstången. Fånigt kanske men ack så viktigt! Och, jag lärde mig något nytt. I bänkpress lyfter man med ryggen. Häpp. Jag som alltid trott att det är armarna som gör jobbet. Självklart samarbetar allt men rygg, mage, rumpa, ben och inte minst tår var inkopplade. Himlans häftigt! Även här matade pt:n på vikter. Sammanlagt 3 sets á 5 repetitioner gjorde jag. De sista 2 repetitionerna i de sista 2 seten gick förjäkla tungt! Och där står pt:n manandes "push, push, push" (han är australiensare) med fingertopparna millimeter från stången och jag kämpar med att få upp armarna i luften! Jisses, hjälp mig då! Men det gick. Första gången bänkpress avslutades på 30 kilo.

Summan sumarum: andningen, hållningen och spänna benen/kroppen. Jag måste även erkänna, att jag som alltid varit smått negativ till styrketräning och tyngdlyftning, fann detta väldigt kul! Efter sessionen var jag smått rushög. Jag klarade tyngre än vad jag räknat med. Första gången. Men som alltid: mer vill ha mer. Det här måste jag öva på och jag lurar på ett mål i marklyft: 120 kilo. Omöjligt?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...