söndag 16 december 2012

Nötfrukost



Jag är inte förtjust i nötter och dessutom allergisk mot mandel så nötter har jag undvikit. Min mandelallergi är som värst under pollensäsongen då jag även reagerar på gröna äpplen, kiwi, potatis (på händerna) bland annat. Nötter är dock himla bra både fettmässigt och innehållsmässigt med nyttiga mineraler som våra kroppar behöver. Jag har flera gånger stött på Birgitta Höglunds nötfrukost och tänkt att det måste bli jättetorrt men eftersom jag inte gillar nötter så har jag aldrig smakat. Förän nu. Jag stötte på hennes frukost en gång till och bestämde mig sen för att ge den en chans. 1 dl blandade nötter (valnöt, paranöt, hasselnöt, mandel) hälldes upp i skål och 20 g smör skivades och klickades över.

För det första blev det inte alls torrt som jag föreställt mig. För det andra blev en känsla av grov smörgås som Birgitta förklarat vid ett tillfälle och det var gott. För det tredje gav det viss sträv känsla i halsen men inget kli eller svullnad. För det fjärde höll jag mig mätt. Länge. Jag har testat nötfrukosten vid flera tillfällen och jag måste säga att den är ett ypperligt komplement till den som har tröttnat på ägg och bacon. Nötfrukosten är även ypperlig att ha med sig på resande fot i en burk. Eftersom smör är mättat är det stabilt och klarar av att vara i rumstemperatur utan att bli dålig.


  • Nötter innehåller många viktiga mineraler.
  • Ät gärna nötblandningar så får du i dig många olika typer av mineraler.
  • Nötter kan vara bra för de som drabbas av kramp i benen på grund av magnesiumbrist.
  • Innehåller enkelomättade fetter men även Omega 6-fetter som vi får i oss för mycket av. Balansera upp med mycket fisk och skaldjur som innehåller Omega 3-fetter.
  • Frön innehåller vattenlösliga fibrer som är bra för magen speciellt tröga magar.

Cashew:     Liten varningsflagg. Cashew är en liten fälla. Den är god och lätt att överäta. Cashew är egentligen ett frö från en stenfrukt.

Jordnöt:    Varningsflagg! Jordnöt har inte lika bra fettsammansättning som andra nötter. Jordnöten är allergen, kan vara lätt att överäta. Är egentligen en baljväxt.

Valnöt:       Ingen nöt som utan en stenfrukt. Rik på Omega 3 och ALA (alfalinolensyra) som kroppen till viss del omvandlar till DHA - viktigt för vegetarianer. Bra för hud och hår. Bra för hormonet serotonin och melatonin. 


Hasselnöt:  Hasselnöt innehåller mycket magnesium och E-vitamin som är en toppenantioxidant förutsatt att det bruna innerskalet är kvar.

Kokosnöt:  Bra fett! Innehåller mycket mättat fett och har tidigare blivit klassad som dålig pga det mättade fettet men numera vet vi att kokosfettet är bra.

Macadamia: Rik på folsyra! Macadamianöt mättar bra eftersom den innehåller större    andel mättat fett än andra nötter. Innehåller även niacin och folsyra.

Mandel:      Rik på magnesium! Mandel är jättebra pga sitt höga magnesiuminnehåll. Mandel är egentligen en stenfrukt.

Paranöt:    Supernöt! Paranöt är kanon speciellt paranöt från Brasilien som innehåller selen i stor mängd. Selen upprätthåller sköldkörtelns funktion och skyddar mot cancer.

Pekannöt:  Pekannöt innehåller höga halter av antioxidanten E-vitamin och är egentligen en stenfrukt. Liknar valnöten i både smak och konsistens.

Pinjenöt:    Pinjenöt är egentligen ett frö och tåls därför av nötallergiker. Innehåller bland annat magnesium och zink.

Pistagenöt: Något för allergiker? Pistagenöt innehåller kalium och järn och är egentligen ett frö och kan därför tålas av allergiker.



Och så några fröer:
Chiafrö:     Ett nytt frö som är mineralrikt och innehåller Omega 3-fetter men det kan vara den svåromvandlade sorten. Påminner om linfrö. Proteinrik. 

Linfrö:       Äts helst hela då de är bra för mage och tarm. Krossade linfrön innehåller Omega 3-fett men även av ett ämne som i kroppen omvandlas till blåsyra som i stora doser är giftig. Ät därför med måtta.

Hampafrö: Nytt frö som inte är så väldokumenterad. Innehåller mycket fibrer, används ofta som fågelfrön.
Pumpakärna: Innehåller en del magnesium och antioxidanter och är ett bra alternativ till nötallergiker. Innehåller fytosteroler som sägs vara bra mot prostatabesvär.

Psylliumfrön: Dessa frö är bra för magen då de blir som en gelé i tarmen som kan hjälpa till mot exempelvis förstoppning. Krossade psylliumfrön eller fiberhusk är ett alternativ för dig med känslig tarm.

Sesamfrön: Innehåller bra med magnesium och antioxidanter men behöver ätas krossade för att kroppen ska kunna ta upp det. Hela sesamfrön går rakt igenom kroppen.

9 kommentarer:

  1. Jättegott med nötter! :)
    Det är enda som är negativt i mitt fall att jag lätt kan överäta nötterna...
    Macadamianötter är min favorit! :)
    Ha en fin och mysig tredje advent!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Jag har också tänkt testa denna frukost ett längre tag men inte kommit dig än. :-)
    Ska prova framöver.

    SvaraRadera
  3. Hej, en variant är att smälta smöret, gärna bryna det lite. Det blir supergott. Susanne

    SvaraRadera
  4. mmmm detta har jag oxå testat både som frukost och litet melles, supergott och riktigt mättande, jag brukar micra allt i säg 5 sek med lite kanel och kardemumma och det blir mmmm ljuvligt.

    SvaraRadera
  5. Ja det är i sanning jättemumsigt, tyvärr alldeles för mumsigt för den som är känslig. Detta är väldigt lätt att överäta !!!
    Jag testade detta och det fick mej att fullständigt tappa greppet om ätandet, började hetsäta och föll tillbaka i mycket dåliga vanor !!
    Nu börjar jag så sakteligt klättra upp ur kolhydratsträsket igen, men det har tagit ett antal månader.
    Jag kommer aldrig våga prova detta igen tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Skit att jag är allergisk mot alla utom kokosnöt (som ju är stenfrukt) och jordnöt.... :-/

    SvaraRadera
  7. Ser superlækkert ud, men det er MANGE kalorier, ikk'? Eller går det an i denne mængde?

    SvaraRadera
  8. Beroende på vad för nötter man har i blandningen så kan kaloriinnehållet variera. En koll på www.minmat.net gav detta värde:

    Energi kcal: 403,50
    Energi kJ: 1688,10
    Proteiner: 6,28
    Fiber: 2,74
    Kolhydrater: 4,00
    Vatten: 5,21
    Alkohol: 0,00

    Fetter:
    Fett: 40,31
    Kolesterol: 51,20
    E-mättade: 15,73
    Mättade: 13,87
    F-mättade: 8,39

    Vitaminer:
    A: 133,40 B1: 0,21
    B2: 0,11 B3: 0,73
    B6: 0,16 B9: 22,50
    B12: 0,00 C: 0,40
    D: 0,12 E: 5,88

    Mineraler:
    Fosfor: 179,70 Järn: 1,41
    Kalcium: 75,90 Kalium: 230,50
    Magnesium: 94,50 Natrium: 96,60
    Selen: 5,80 Zink: 1,27

    10Gram Sötmandel torkad
    10Gram Hasselnötter
    10Gram Paranötter
    10Gram Valnötter
    20Gram Smör 80% fett

    SvaraRadera
  9. Saknar valnöt i listan, eller är det bara jag som är snurrig?
    Kokosnöt vore också intressant att få med! :)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...