lördag 15 december 2012

Barfotalöpning i -10



Jag har verkligen blivit helt frälst i mina Fivefingers och barfotalöpning! Varför har jag inte gett mig på detta tidigare för? Jag har sprungit i dem i skogen, på landsväg, på asfalt, på gräs, i frost och nu sist snö och minusgrader. Hur funkar det egentligen? Snölöpning och -10? Jag hoppade i underställ, makens avlagda underställströja sen militärtiden, hans träningsjacka från jobbet och reflexväst (självklart även underställsbyxor och träningsbrallor). Skorna snörades på och jag gav mig ut. Kommer tårna/foten frysa sönder?

För det första reagerade jag på att jag inte frös i kläderna, jag brukar alltid gå de första 5 minuterna innan jag ger mig iväg. För det andra var underlaget helt gudomligt att springa i! Det gick lätt och jag fick en nästan himmelsk runda. För det tredje var fötterna varma och goa hela vägen. Om det var något jag frös om innan de fick upp värmen så var det fingrarna. Jag antar att stickade fingervantar från H&M inte var det ultimata för detta ändamål ;-)

Mot slutet fick jag känningar i vänster höftböjare. Det har hänt förr och jag har undrat vad det kan bero på. Sätter jag ner foten fel? Jag har frågat kunniga vad jag kan tänkas göra för fel och fått svar: jag kan ha gått ut för hårt/sprungit för långt, barfotalöpning kräver tid för kroppen. Ett annat svar var att jag kanske inte gör något fel alls utan böjer helt enkelt upp benet ordentligt och det är positivt. Nya muskler aktiviveras. Eftersom jag aldrig har ont eller känningar efter löpning så tolkade ingen detta som "farligt" och det gör inte jag heller. Jag har aldrig träningsvärk efter mina rundor så med andra ord får jag lyssna på kroppen och ge den tid till att vänja in barfotalöpningen. Mot slutet av snörundan blev det även kallt i bröstet när jag andades och det förtog lite av härligheten men rundan blev ändå dryga 5 kilometer.

Jag har googlat och läst lite om barfotalöpning. Det står både bu och bä. Någon rekommenderade att byta skor och springa även i traditionella löparskor då och då för att inte belasta och anstränga foten fel. Någon ansåg att barfotaskor ersätter traditionella skor helt och hållet. Gällande skador i traditionella skor kontra barfotaskor var läsningen snartlik, det vill säga bu och bä. Min uppfattning, och vad jag hört av andra samt genom mina egna erfarenheter, är att barfotalöpning ger mindre påfrestning än vad traditionella löparskor ger. Samtidigt finns det de som menar helt tvärtom, att barfotalöpning ger ökad skaderisk.

Personligen tror jag helt och hållet på att man får testa sig fram själv. Jag har själv upplevt mer träningsvärk med traditionella löparskor främst i framsida lår och vad som blir riktigt jobbig. Ni vet, så där jobbigt att det är en smärre pina att ta sig nerför trappor och sätta sig på toaletten. Löpningen blir också rätt jobbig med tunga fötter och rundan pinas igenom och det där jävlaranammat får plockas fram redan i början av rundan för att överhuvudtaget orka sig igenom löpningen. Med Fivefingers upplever jag helt tvärtom: ingen träningsvärk och lätta fötter. Det enda som begränsar mig är känningen i höftböjaren som kommer på slutet. Det gör att orken begränsas, något som jag kan tjura ihop på eftersom jag vill springa mer och längre! Men men, allt har sin tid och så även min kropp. Cirka 10 rundor med Fivefingers kanske är lite för lite för min kropp, den behöver uppleva mer och "lära" sig, vilket den kommer få. Barfotalöpning lägger jag inte av med än på ett tag :-)


Vilka är dina egna erfarenheter av löpning?
 
 
Mina Fivefingers har jag beställt från
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...