torsdag 26 april 2012

Att träna med barn

Jag har kommit på en ny sak, nämligen att utnyttja tyngderna som finns här hemma. Varje kväll ska barnen i säng, eller hur? (ni som har barn vill säga). Varför inte passa på att ta ett kort träningspass i samma veva? Mamma får träning, barnen får ha lite kul. Momentet kräver en trappa men kan funka lika bra med en lägre pall. Bär barnet på ryggen, gå uppför trappan så fort du kan (det är ju roligare ju mer det skumpar). Upp och vänd, gå ner och studsa upp igen.

Häromkvällen testade jag detta med sonen och ca 28 kilo bakpå. Det sög i benen efter ett tag kan jag meddela. Jag orkade inte många varv. Och, eftersom det sög så pass men jag ville mer så körde jag lite benböj istället. Det gick sådär med ömmande ben. Så kommer maken och ska visa sig på styva linan. Med mig på ryggen, dryga 70 pannor, körde han benböj och två ungar undrade vad 17 pappa och mamma håller på med.

Igår var det dags för dotterns tur och ca 14 kilo bakpå. Jag studsade på så gott jag kunde och de första varven gick rätt ok. Men så hände det något efter femte varvet. Hon började lacka ur. Jag studsade lite till men nja, så övertygad var hon inte. Jag hann sju varv innan ålen var framme och volymen började öka. Jaja, sju varv är bättre än ingenting (dessutom började det däringa suget i benen krypa på). Lite benböj istället då och ja, det var ju roligare. Ett tag. Vi har en envis liten fröken men jag är tacksam för det hon ville vara med och agera tyngd på :-)

Jag är dålig på att ta mig för att träna hemma själv. Jag gör annat istället men så kom jag på detta. Vi ska ju ändå gå uppför trappan så varför inte göra lite extra av promenaden? Det kanske inte ger supermuskler men det ger något. Utöver detta med att springa i trappor tillkommer armhävningar, plankan, sidoplankan och dipps. I alla fall varannan dag. Helst varje men ni vet hur det är med minnet och latmasken emellanåt. *visslar*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...