torsdag 2 februari 2012

Lchf pasta

Jag stötte på pasta i Danielas blogg Viktnedgång som fungerar men klottrade aldrig ner eller kikade upp mer. Nu är jag med i en grupp på Facebook för lchf:are i Motala och pastan kom upp i ett dokument. Då klottrade jag faktiskt ner det. Igår gjordes köttfärssås och mitt i allt kommer jag på pastan. Fram med grejer och smälla ihop. Det gick väldigt fort. Som vanligt har inte jag alla ingredienser hemma så jag fick improvisera och bytte Philadelphia mot creme fraiche. Resultatet blev en smaklös pasta men helt klart godkänd! Vanlig pasta smakar ju inte heller värst mycket så skillnaden är +/- 0. Jag testade zuccinipasta en gång och har aldrig gjort igen. Det här är ett betydligt bättre alternativ. Jag är ju som ni vet lat av mig och i ursprungsreceptet ska det oljas ett bakplåtspapper och kavla ut smeten. Sånt orkar inte jag balta med (speciellt inte när dottern är med och rör i köket och ungarna är hungriga och på bristningsgränsen till sammanbrott) så jag smetade helt enkelt ut tunt med en slickepott. Jag tyckte det funkade helt ok. 




Bjuder på en gördålig bild ....



Lchf pasta

4 ägg
1½ dl Philadelphiaost
½ dl fiberhusk
ev. en nypa salt


  • Vispa äggen pösiga
  • Blanda i ost, fiberhusk och salt
  • Låt svälla en stund
  • Bred ut på bakppappersklädd plåt
  • Lägg över inoljat bakplåtspapper och kavla smeten så tunn som möjlig
  • Dra av pappret
  • Grädda i ugn 150 grader ca 8 minuter

När pastan svalnat, skär tunna remsor eller gör plattor till lasagne
Klipp småbitar för makaroner
Lägg i valfri sås



Jag skippade alltså momentet med inoljat bakplåtspapper.Några kommentarer i lchf-gruppen var att Philadelphiaost ger mer smak till pastan och jag litar på deras ord.

3 kommentarer:

  1. Jag brukar grädda med bakplåtspappret på. De fungerar super och är lätt att dra av när det svalnat lite.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt i att den är smaklös men den fyller sin mättnadsfunktion och ger lite tuggmotstånd när man häller på såsen eller vad man nu ska ha den till. En klar favvo hos mig:))

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för receptet! Har bakat och ska prova till kvällens korvgryta! :)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...