fredag 24 februari 2012

Barn 0-8 år och glasögon

Det här är inte ett inlägg om lchf på långa vägar men nog så viktigt att sprida vidare. Jag är mamma till ett barn med glasögon och det innebär en kostnad när barnet behöver glasögon. Vi har råd med detta men många familjer har inte det och det tycker jag är tragiskt. I morse, när jag vanan trogen hackade in på Facebook, väntade en vänförfrågan och efter det stöter jag på familjens blogg och en rubrik om barn med glasögon. Inlägget är intressant och tänkvärt och länkar vidare till Smarteyes, ett företag som skänker glasögon till alla barn med synfel och i åldern 0-8 år. Kika in på deras hemsida och läs mer!



Jag kan bara gå till mig själv, hur hade min sons liv sett ut om vi inte hade haft råd med glasögon? Det rör sig ändå om ca 3000:- när han ska ha nya och hittills har det behövts ett par nya glasögon varje år. Landstingsrabatten är på 400:- och optikerna brukar ha en del barnrabatter och det gör en del på slutsumman men det är ändå mycket pengar att lägga, speciellt för den som inte har de pengarna att lägga.


När jag ändå är igång och pratar ögon, maken gjorde ögonlaser för sex år sen och det är något han är otroligt nöjd med och inte ångrar för allt i världen. Jag är numera så van att se honom utan glasögon men som på vårt första familjefoto bar han glasögon. Jösses, har han verkligen haft det? För länge sen hittade jag hans sista glasögon och undrade först vems de var? Skalmen hade gått sönder och nu ligger de som prydnad på ett ljusfat. Maken gjorde sin operation på Memira i Linköping. Dagen efter åkte han själv, utan glasögon, in på återbesök till kliniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...