tisdag 3 januari 2012

Wrap med räkfyllning

Jag har börjat kika mer och mer i Anna Halléns kokbok LCHF-husmanskost. Jag gillar den kokboken starkt, det är vanlig mat i den, mat som alla kan göra och som tilltalar alla. Inget konstlat med andra ord. Jag är dock sådan att kokböcker hamnar på sin plats och står orörda. Nu har jag tröttnat på att aldrig ha inspiration eller veta vad vi ska äta så kokböcker har plockats fram igen. Det har blivit lite test ur boken. Allt har blivit godkänt förutom av sonen som är kinkigare än kinkigast. Hur 17 vi ska få honom att äta är ett världsproblem. Pannkaka skulle han kunna leva på jämt. Det har gjort att jag modifierat det vanliga pannkaksreceptet, minskat mjölmängd och ökat på med ägg. Det äter han utan knot och även om det inte känns helt ok så känns det receptet aningens bättre än ursprunget. Men nu var det ju inte pannkaka jag skulle skriva om, det återkommer jag med i ett annat recept. Nu blir det wraps.

Häromdagen bläddrade jag igenom kokboken för inspiration och ögonen föll på Moniques wrap. Just denna dagen blev det ett annat recept som testades men jag blev sugen på att testa wrap. Räkfyllning är ju så himla gott! Igår gjorde jag wraps till maken och mig. Sonen vägrade smaka, dottern tog lite men käkade mest räkfyllning. Detta recept kan jag varmt rekommendera! Det var smidigt att göra (jag trodde wrapsen skulle bli skitjobbiga att vända i stekpannan) och var väldigt gott och mättande. Perfekt som snabbmat eller på utflykt. Jag hade dock i aningens för mycket creme fraiche så det blev lite blask i botten men det är väl smällar man får ta? ;-) Maken åt som pizza, det gick hur bra som helst också. Här finner du Moniques blogg lifezone och här finner du Anna Halléns blogg. Mycket läsvärt och tänkvärt i båda.  




Wrap med räkfyllning 2-3 personer

Recept på 1 wrap
2 ägg
3 msk vispgrädde
1 msk fiberhusk
2 krm paprikapulver, grillkrydda eller cayennepeppar (om man vill ha lite smak, jag testade paprika)
1 msk smör att steka i

  • Vispa ihop allting och låt stå ca 10 minuter, smeten blir ganska tjock
  • Fördela ut i stekpanna och stek på låg värme. Jag liksom "drog" ut smeten i pannan.
  • Lägg på tallrik och låt vila

Räkfyllning

3 dl skalade räkor
8 skivor ost
2 dl creme fraiche
½ dl hackad röd lök
3 msk dill

  • Blanda allt
  • Jag valde att skiva osten och ha i röran men självklart går det lika bra att lägga det direkt i wrappen
Annat gott att fylla wrappen med:
salladsblad
gurka
tomat
paprika 




2 kommentarer:

  1. Håller med dej om Halléns böcker! många fina enkla recept!
    sambon o jag satt igår och pricka för lite vad vi vill äta närmaste veckorna ;)

    Wraps är toppen! tack för påminnelsen :)

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet!:) Det här blir det någon dag!!
    Kram

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...