måndag 13 december 2010

Busenkel bearnaisesås

Jag drog mig länge för att göra bearnaisesås på vår induktionsspis. Jag kände mig inte riktigt inkörd på lägena. Sen en dag, hur svårt kan det vara och hur länge ska jag fega egentligen? Jag testade (visserligen med hollandaisesås) och det gick ju hur lätt som helst! Nemas problemas! Nu är jag väldigt lat och vill ha allt så enkelt som möjligt, gärna med så lite disk som möjligt så jag har min egna variant av bearnaisesås numera. Har du inte gjort bearnaisesås än tycker jag du borde prova. Det är inte så avancerat som man tror att det är. Glöm vattenbad och balt. Det du behöver är 2 kastruller, ett grytunderlägg (kan uteslutas förvisso) och en visp (elvisp om man inte orkar vispa för hand) och drygt 5 minuter av din tid. Svårare än så är det inte.





Bearnaisesås 2 portioner
200 g smör
3-4 äggulor (4 om du vill ha tjockare sås)
0,25 dl vatten
0,25 dl vitvinsvinäger
1 msk dragon
1 krm vitpeppar
½-1 dl persilja
  • Smält smöret.
  • Separera äggulan från äggvitan och lägg i ett glas.
  • Måtta upp vatten, vitvinsvinäger, dragon och vitpeppar i en kastrull. Koka tills hälften återstår.
  • Sänk värmen och vispa ner äggulorna. Vispa hela tiden tills du fått en majonnäsliknande konsistens. Det ska inte stelna, sjuda eller koka. Blir det för varmt: ta av från plattan och ställ på grytunderlägget och fortsätt vispa.
  • Låt det smälta smöret rinna ner i en smal stråle i ägguleblandningen under vispning. Vispa hela tiden. Ju mer du märker att såsen binder sig dessto mer kan du låta smöret rinna på.
  • Tillsätt persilja (ta gärna ur vispen annars hamnar all persilja i den). Såsen är klar.
Bör ej värmas upp igen, då kan den skära sig.
Vill man ha mer smak kan man låta en scharlottenlök eller 1/4 gul lök koka med i vatten- och vitvinsvätskan. Jag hoppar det steget och tycker faktiskt inte löken gör någon större smakskillnad. Men det är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...